Leaving Zanzibar ain`t easy

Afskedens time faldt os ikke let. For første gang under vores ophold på Melik`s var der ikke højt humør ved morgenmaden. Alle 5 ville vi gerne være blevet mindst en dag mere i Jambiani -eller måske endda fem dage. Vi vil savne den helt fortryllende, blå farve lagunen havde. Vi fik dog både spist og pakket bilen så vi var klar til at tage afsked ved 9-tiden som planlagt. Det gav os 2 timer til at køre de 57 kilemeter bilfærgen i Stone town, en på papiret let opgave. Første uventede fjende var et tropisk regnskyl, den slags nedsætter jo altid sigtbarheden betragteligt, men her gjorde den megen vand det umuligt at se de gigantiske huller i vejen, og det medførte 10 kilometer med meget nedsat hastighed. Heldigvis forsvandt regnen igen, og farten kunne komme lidt i vejret. Som frygtet steg trafikken mærkbart, da vi kom tættere på Stone town. Med 5 kilometer igen stoppede vi helt, grunden fandt vi aldrig ud af, men her røg der vel 10 minutter af en efterhånden mere presset tidsplan. Da vi endelig ankom til havneområdet var der kun 10 minutter igen til bilen skulle afleveres, de forsvandt da de sidste 300 meter hen til Mercury`s, hvor vi skulle mødes var ensrettet. Ingeborg havde heldigvis downloaded Maps.me og kunne fortælle, at eneste mulighed var at køre ned til den sydlige indgang til Stone town. Som sagt så gjort, vi kæmpede os atter ud i den alt andet end velordnede trafik, fulgte anvisningerne fra bagsædet, og kom til en afspærring, der ligesomgjorde det klart, at vi nok ville komme lidt for sent. Heldigvis er 3. gang jo lykkens gang, så ad en lidt mindre, men dog farbar vej kunne vi komme ind i Stone town og køre en sidste tur langs vandet hen til færgen. Vi kan kun anbefale Zanzibar Best Car Rental, det gik fint med at få og aflevere bilen, og undervejs var de super hurtige til at svare på spørgsmål.

Vi fik ved Mercury´s taget afsked med Ingeborg og Malte. Det har været fantastisk hyggeligt at have de to med på en del af turen, og vil vil komme til at savne deres selskab, men hvor er det dejligt at se, at de selv har initiativ, så da de først skulle flyve kl. 17.20 - stillede de rygsækkene på en bar, og gik på egen hånd ud for at udforske de steder, vi ikke havde nået at se i Stone town. De skal nok få oplevet en masse, når de skal afsted på egen hånd.

Ved færgen måtte vi udfylde de obligatoriske immigrationspapirer inden vi kunne få lov til at tjekke ud fra Zanzibar. Færgen var denne gang langt fra så fyldt som på udturen. Det var heldigt, gårdsdagens kraftige blæst fra syd betød nemlig store dønninger skråt fra siden. Sjovt nok blev der på den noget roligere udtur fordelt brækposer, Peter havde gemt en, og den kom også i brug kort før ankomsten til Dar es Salaam (gæt selv af hvem:-)).
Selve indsejlingen til Dar es salaam var vildt smuk, ude foran byen ligger der nogle små, tropiske øer, og i selve indsejlingen er der små både, der sejler over til den sydlige bydel. Der kan være helt ekstremt mange mennesker ombord på de små både- men de fleste står også op, vi formoder de er billigere for de lokale end den ellers ret moderne færge, der sejler mellem de 2 bydele.

Ved ankomsten gik det ret hurtigt med at få vores bagage, og så startede spidsroden mellem folk, der øjnede en lille business med os. Alt fra at bære vores bagage til at vise vej til hotellet med eller uden taxi inkluderet blev tilbudt. Da hotellet kun var ca. 600 meter væk ad en helt lige vej, klarede vi selv turen, dog forfulgt af en mand, der havde gode ideer om stort set alt, vi kunne bruge penge på.

Vi fik tjekket ind på hotellet og så var det tid tid til frokost, nu var klokken også blevet 15. Inden fik vi dog nået at købe billetter til bussen i morgen. Vi kan stå på bussen kun 500 meter fra vores hotel, så det er intet mindre end perfekt. Frokosten spiste vi på Marybrown - en afrikansk efterligning af Mac Donalds, det var ekstremt godt! Så hævede vi penge og daskede lidt rundt, men der er ikke meget at se og mange, som gerne vil sælge dig noget. Det er en stor by, hvor man helst ikke som muzungo skal færdes ud efter mørkets frembrud, så vi gik tilbage til hotellet og fik en kom kaffe. Aftensmaden bliver indtaget ved Inderen, som ligger næsten dør om dør med hotellet. I morgen forlader vi værelserne kl. 05.30 så vi håber på en rimelig nats søvn, da det bliver en lang bustur.