En sejltur i dragernes bugt og på scootertur rundt i Cat Ba

Vi landede kl. 22:45 i Hanoi lufthavn og hev vores tre nu ret så slidte rejsetasker af bagagebåndet. Vi havde heldigvis booket en vogn igennem hotellet som kom og hentede os så vi slap for det sene bøvl med at skaffe en taxi ind til byen. Spændte og fuld af energi til at opleve Vietnam hoppede vi ind i den ret så gamle Mazda.

Ankommet til hotellet var det eneste formål at finde noget aftensmad og så hurtigt i seng.

Dagen efter gik turen mod Cat Ba Island. Efter en 5 timers bustur ankom vi til Cat Hai, hvor eftermiddagen gik på at undersøge området, realisere hvor billige øllene rent faktisk var og være i poolen (som var længe ventet). Vi besluttede os om aftenen for at booke en bådtur igennem hotellet. Friske, som man nu kan være kl 7 om morgenen, bevægede vi os ned til havnen for at hoppe på en af de lokale både. Vores ret så ekstroverte guide Joe, der var redningsdykker fra England, havde fart på fra morgenstunden. Han var helt oppe og køre over at vi kun var europæer med, hvilket betød at vi kunne nå mere og svømme flere ture undervejs på sejlturen. Vi så en hel masse fede øer og fik flere gange lov til at svømme fra båden ind til og omkring de forskellige øer. Efterfølgende skulle vi med Kajak rundt igennem de gemte tunneler, kanaler og bugte der var rundt om øerne. Joe lagde hårdt ud og satte farten, så det var bare at følge trop for resten af gruppen. Til sidst sejlede vi igennem Vietnams største vandbelligende by, som udellukende består af huse bygget på tømmerfloder. Om aftenen bød den på fest med de lokale, alle europæerne og Joe.

(Joe)

Planen var selvfølgelig allerede lagt for den efterfølgende dag. Den stod på Scooter tour igennem Cat Ba island, hvor vi blandt andet skulle se National Parken med udsigtspunktet (NGU Lam Peak), Trung Trang Cave og Hospital Cave. Lidt tunge i hovedet begav vi os afsted på vores scootere, hvilket var skide skægt. Vi havde en super fed dag og sluttede dagen af med en velfortjent fyraftensøl efter en hel dag på scootersædet.

Morgen efter havde vi en lang rejsedag i vente. Vi skulle nemlig fra Cat Ba via Hanoi til Lao Cai. Turen skulle tage 10 timer i alt, så det meste af dagen gik med at sidde i bussen og enten høre musik, podcast eller læse. Aftenens ret var knap så ophidseende og blev til en omgang kopnudler på hotelværelset. Vi gik tidligt i seng for at kunne komme til Bac Ha tidligt dagen efter.

På tomme maver bevægede vi os over på den lokale busstation i Lao Cai for at finde en bus videre til Bac Ha. Vi kom hurtigt i kontakt med den lokale busbillet pusher, som sikrede os en plads på bussen for 100.000 dong pr. mand. (Efterfølgende fandt vi ud af at prisen stod til 60.000 inde i bussen, men sådan er det.) Bussen kørte rundt igennem Lao Cai i en time for at samle diverse spøjse lokale mennesker og pakker op og begav sig herefter op ad de lokale smalle veje til Bac Ha.