Første stop i Laos

Dag 64

Pakse

I dag blev sådan en slappe-af-dag som man indimellem også kan have brug for, når man er afsted så længe. Så vi sov lidt længere end normalt, men nåede dog morgenmaden inden klokken 10, og det var jo heldigt for nyt land jo som bekendt lig med nye retter og specialiteter. Der var dog de obligatoriske æg, men tilbehøret var med laotiske pølser, paté og forskellige grøntsager, men man kunne selvfølgelig også få en suppe med nudler.Til den søde tand var der forskellige kager og frisk frugt. Så en times tid senere rullede vi ud i heden og gik modn den store Mekong Floden, som løber i udkanten af byen. Den gik vi langs med hen til et marked, som efter Lonely Planets omtale havde lidt af hvert. Vi startededa også med at “møde” de levende dyr; der var grise, geder, høns, ænder og kalkuner. Snart efter kom vi så til slagterafdelingen, hvor der blev disket op nedsæt fra det slagtede dyr hvad egen det var en gris ,ged, ko eller kylling. Vi har set mange retter med hønsefødder, tunge, blodpølse og diverse indvolde. Alt bliver brugt. Men kælekæden bliver bede mange gange, faktisk ligger kædet uden at være nedkølet g venter på at blive solgt… Kun fisk og skaldyr bliver holdt koldt med is.

Vi kiggede videre på grøntsagsmarkedet og den altid flotte opstilling af frugt, men også på de forskellige kurvevarer, som bruges i deres køkken, og vi kunne godt have tænktes, at der havde hæretiker mere plads i rygsækken for især de smukke leve til Stockholm Rice Villemoes gerne have haft med hjem, men de er ligesom den trekantede hat ikke nem at opbevare i en rygsæk.

Resten af formiddagen slentrede vi bare rundt i nye, fik lidt koldt at drikke og gik så tilbage til hotellet efter at vi havde købt en busbillet til Vientiane. Her fik vi kølet os lidt ned og Peter fik styr på kameraet, for der skulle slettes nogle billeder på SD-kortet, og så fik vi styr på lidt mere af rejsen.

Planen er nu således, så vi i morgen tager afsted mod Laos hovedstad Vientiane med en sovebus klokken 20. Vi ankommer i løbet af formiddagen og klokken 15 flyver Mai så videre til Phonsavan mod nord, hvor vi har t overnatter for at se et UNESCO-site kaldet “Plain of Jars”. Herefter er det meningen, at vi bevæger os mod Luang Prabang og så yderligere mod nord, hvor vi har tænkt os at finde en flerfasesystem trekkingtur. Vi regner med at blive i Laos ca. 20 dage.

I morgen forlader vi hotellet her og har bestilt en bil og chauffør mail at tage os på en udflugt for at se noget af landskabet og en flot ruin i Champasak.

Vi sluttede dagen af med en solnedgangs-øl på hotellets tagterrasse og fejrede at Laos er vores land nummer 72.