Så er vi online igen. (En lille opsumering af Japan)

Hej allesammen!

Så er vi efter en lang omgang hygiejnisk bøvl online igen. Sidste gang jeg skrev var fra Japan af og nu sidder vi i Taiwan, hvor det i overmorgen går mod Vietnam. Dette indlæg bliver en lille opsumering på hvad vi har oplevet siden sidste blogindlæg. Det bliver ikke helt så detaljeret, men så må i glæde jer til jeg kommer hjem, hvor jeg glædeligt fortæller om turen:)

Vi starter der, hvor vi slap.

Vi stod op tidligt om morgenen eftersom vi ikke havde vores lejebil i så lang tid og allerede skulle aflevere den igen klokken 18, på den anden side af øen. Efter en hurtig to go morgenmad fra den lokale bager, kørte vi mod Nagoro, for at se den fra programmet nul stjerne kendte by, der er fyldt med dukker. Dagen bød på en masse regn og vejene på øen var ikke i særlig god stand. Vores blå bil holdte dog imod og på den nok mest udfordrene vej jeg nogensinde har kørt nåede vi frem til byen. Byen var ret skræmmende og overalt var der placeret menneskeægte dukker. Dukkerne skulle være med til at skabe liv i byen, da en tidligere beboer synes at byen var ret trist, da hun engang vendte tilbage og begyndte så at lave 200-300 dukker, der nu er placeret både inden- og udenfor.

Efter Nagoro kørte vi videre til Iya Valley, som i gammeltid var et religiøst sted. Her brugte man også broer som v ar bygget af store lianer og to af dem er stadig brugbare idag. Vi gik ud på en af broerne og her var trinende så langt fra hinanden at min str. 48 sko ligepræcis kunne nå fra det ene bræt til det andet. Og eftersom en stor flod fossede ad sted med meget kraft lige under en, så var det vigtigt at man ikke tråtte forkert.

Efter vi havde udforsket det meste af Iya Valley, begav vi os på vejende igen og kørte mod Matsuyama, som var det sted vi skulle aflevere bilen. Da vi ankom, smed vi taskerne af ved vores homestay og kørte så ud til lufthavnen for at aflevere bilen. Ankommet til bostedet igen, mødte vi værten, der viste sig at være en meget livlig mand med en lidenskab for øl. Det synes vi selvfølgelig godt om og om aftenen fik vi da drukket nogle af hans hjemmebryggede øl sammen med ham.

Dog var han en mand med glæde for procenter, så under disken havde han lige en dåse stående med noget alkohol der havde 20 procenter. Så han blev ret fuld den aften og næste morgen da vi skulle checke ud, var han ikke stået op endnu og vi lukkede os selv ud.

Næste stop var Hiroshima, som vi tog en færge til. En tur på godt 2 timer, med flot udsigt over forskellige øer, der også førte os igennem en kanal indtil vi ankom til Hiroshima.

Hiroshima bød på en flot by med en skræmmende fortid. Vi besøgte A-dome, atombombe museet og Hiroshima castle. Atombombe museet var en stor oplevelse, der indeholdte mange beretninger fra folk der mistede familie, selv døde kort tid efter, fik langtidsfølger og hvordan det ødelagde og ændrede hverdagen for mange i lang tid efter d. 6 august 1945. Med mange informationer der skulle fordøjes gik vi ud af museet og tog ellers en slapper resten af aftenen.

Næste dag tog vi ud til en ø tæt på Hiroshima, ved navn Miyajima island, hvor der lå et flot skrin, rådyr der gik rundt blandt mennesker og så en lille gondoltur op til en bjergtop, der havde en flot udsigt over Hiroshima. Om aftenen havde vi selvfølgelig lige tid til en fodboldkamp, hvor Sanfrecce Hiroshima spillede mod Kawasaki Frontale, som vi allerede så i Tokyo og derfor var vi med som udebane fans med vores Kawasaki trøjer vi havde købt i Tokyo, hvor vi så dem spille mod Bayern München. Kampen endte 1:1.

Næste morgen gik turen nu videre til sidste sted i Japan, Fukuoka. Som var den havneby vi skulle sejle fra til Sydkorea. I Fukuoka, fik vi set de gamle borgruiner og gik en tur nede ved havnen. Mere nåede vi heller ikke inden vi skulle i seng, for at stå tidligt op om morgenen, hvor vi skulle med færgen.