Luang Prabang

Dag 69

Er nok den mest besøgte by i Laos. Byen har mange templer, og vi gik efter morgenmaden afsted for at se det ældste tempel, VeVi har i dag været ude at gå byen tyndt, og vi forstår hvorfor der kommer så mange turister netop her. Godt nok er der ingen strand, Laos er jo et såkaldt "landlocked country" På danske et land der ikke har adgang til havet. Et europæisk eksempel herpå kunne være Østrig.

Alene af den grund er der mange der springer over Laos, og landet har da heller ikke nogen ekstremt store turistseværdigheder, men Luang Prabang kommer nok tættest på. Den er en af 3 gamle kongebyer, og er ikke blevet så hårdt medtaget under hverken Vietnam krigen eller hærget af kinesiske banditter som mange andre byer i det nordlige Laos. Vi gik efter morgenmaden afsted for at se det flotteste af templerne, nemlig Wat Xieng Thong, der ligger næsten helt ude på spidsen af den lille halvø hvor den gamle bydel er placeret. Vejret var dårligt, det småregnede, og vejrudsigten gav løfter om den allerførste dag med heldagsregn på vores tur. Ikke så ringe at den slags først sker på dag 69 tænkte vi da vi trodsede det våde vejr.  Ved Wat Xieng Thong ventede der os en lang næse, for Solveig var sket ikke klædt tækkeligt nok på til at kunne komme ind. Ingen bønner hjalp, for hvad kunne et par kvindeben da ikke sætte igang af tanker hos de stakkels munke. Med uforrettet sag gik vi derfor tilbage mod byen, vores nye plan var så at se byens gamle kongepalads, bygget af de franske koloniherrer til deres marionetregent. Kongepaladset ligger stort set lige overfor vores hotel, hvilket var ret heldigt, for da vi kom dertil kunne vi kun finde udgangen. Da der ikke sad nogen luskede vi alligevel ind for at finde stedet hvor man kunne betale. Også her trak vi en nitte, for vi ankom lige i starten af paladsets frokostpause!

Efter således at have gået rundt og forsøgt at se 2 forskellige attraktioner var vi våde ogmed uforrettet sag tilbage ved hotellet igen. Vi gik ind for at smede nogle bedre planer for eftermiddagen, og især de kommende dage. Første handling var at forlænge opholdet i byen med en dag, således at vi har 4 overnatninger på Golden Lotus boutique hotel. Vi fik også bestilt en vandretur til et par etniske landsbyer i morgen, samt en 5 dages trekkingtur i det nordlige Laos fra 3 oktober. Vi glæder os som små børn til især den sidste tur, der burde give os mulighed for at komme helt derud hvor man stadig går med farverige dragter til daglig.

Efter en god frokost stoppede de med at regne, og modsat hvad vejrudsigten ellers lovede var det ikke bare en pause i regnen vi fik. Kongepaladset fik vi set som det første, var det så Peter der havde problemer med dresscoden, det kunne heldigvis løses ved at leje et par mildest taget gyselige bukser. Sjældent har han været så glad for at der herskede fotoforbud i det gamle palads, for det havde ikke været rart at have minder derfra iført DE bukser. Hvorfor der var fotoforbud forstår vi ikke helt, måske var det mest for at det ikke skulle komme ud at museet er lidt kedeligt stillet an. Et highlight var dog det ret beskedne kongelige bilsamling, der inkluderede en Ford Edsel. Netop den model var en gigantisk fiasko for Ford, og her fik vi så syn for sagen. Her kan vi så kun beklage at vi ikke kan vise billeder, for selvom der var flere gode grunde til at modellen floppede totalt er der også en sjovere grund der knytter sig til kølerens udformning, google modellen og døm selv 😋

Efter besøget ved paladset, gik Peter hjem for at skifte tøj, iført agf trøje og lange bukser vi vi således set Wat Xiang Thong, og vi var endda så heldige at solen tittede frem mens vi var der. Templet er som et af de få vi har besøgt oplagt et besøg værd, især den gamle hal fra 1560 var imponerende, men også den nyere med guld gavlen var smuk.

Luang Prabang tiltrækker som nævnt mange turister, og vi har for første gang siden Phnom Penh mødt danskere, AGF trøjen tiltrak sig opmærksomhed på gaden fra en yngre danske, og da vi kom tilbage til hotellet tjekkede der tre danske piger ind. Nu har Peter smidt fodboldtrøjen så vi ikke stikker ud når der nu er landsmænd / Kvinder i byen.