Jungleroom

Dag 40

Vi vågnede op efter en varm nat da vi havde slået airconditionanlæg fra da det virkede til at være en af de aller første modeller på markedet, og den var alt andet end lydløs. Det mærkes også nu, hvor vi er ankommet til et land, der har/har haft regntid for nylig og derfor er luftfugtigheden meget høj.

Vi havde besluttet os for at tage offentlig transport til vores overnatningssted for de kommende tre dage, og derfor startede vi med at tage en “tricycle” eller en tuk tuk ind til et stort shoppingcenter, hvorfra der gik forskellige busser. Jeg havde lige et par ting, som skulle købes i et supermarked, så mens jeg spurtede derind stod Peter udenfor med rygsækkene. Jeg så tydeligt på udvalget og mærkerne i supermarkedet, at det var et noget bedre udvalg sammenlignet med Indonesien og det var da også det indtryk vi havde fået i går, da vi kørte fra lufthavnen; bedre veje, støttemidler, ikke nær så meget affald i vejkanten osv. Samtidig er Philippinerne et land vi ikke kender noget til – ud over Ferdinand og Imelda Marcos som blev afsat og det med rette! Men stor var overraskelsen da vi fandt ud af, at deres søn, Bongbong Marcos i 2022 blev valgt som præsident… Nå, men noget andet Peter undrede sig over var, at der stod bevæbnede vagter uden for supermarkedet, som tjekkede folks indkøbsforening og kontrollerede deres bon for at se om varerne var betalt.

Vi fandt efter lidt søgen en “Jeepny” som er en gammel bus med en kæmpe front og geilet med alverdens malerier udenpå og tingeltangel indeni. Vi kunne godt få en tur til Libor, men det var ind bagi, lav som bare fanden og vi måtte derfor skubbe vores rygsække foran os gennem midtergangen Ofir at få en plads nede bagi (altså mod chaufføren) da der kun er sæder i siderne og de lokale sidder helst tættest på døren, hvilket gør det endnu vanskeligere at komme ind når man er en halv meter højere end gennemsnittet! Vi er enige om, at Philippinerne ikke er helt så venlige som indoneserne, men det var jo også helt særligt og måske lidt uretfærdigt at sammenligne for selvfølgelig er der også mange her som hilser, bare slet ikke i samme dur.

Vi blev sat af ud for et lille båd-firma og for 300 Pesa ville han da godt sejle os det sidste stykke ned af floden til vores overnatning. Nuts Huts er et unikt sted, ejet af to belgiske par og en Philippiner og stedet ligger fantastik på en flodbred i junglen. De serverer lækker asiatisk med med et tilsnit af Europa, man indtager måltiderne i’et fælleshus og har små bambushytter som soveværelse.

Eftermiddagens aktivitet blev en vandretur i junglen, da turen startede på den modsatte bred, skulle vi lige sejles over floden, så vi gik ned til et par gutter ved flodbredden, der godt no var i gang med middagssøvnen, men som for 50 pesas godt ville sejle os over i deres lille udrigger, én ad gangen så lille var båden. Det gik fint og selv om de havde advaret os mod at tage af sted, da der både var bjerge, 6 km og ingen bro ville de ikke anbefale os at tage af sted. Det gjorde vi nu alligevel og jeg havde endda mine flip flops på, så hvad kunne gå galt? Nu er det sådan, at herude i junglen er der ingen wifi og et dårligt telefonsignal. Lidt dum cocktail, når vi har glem at downloade Maps.me som offline kort over Philippinerne. Vi forsøgte på bedste vi med Google Maps, og vi kunne heldigvis også spørge de få mennesker vi mødte m vej, og det hele gik godt, ja selv broen kom vi over selvom den var skyllet væk i en tyfon for 2 år siden og nu bare bestod af nogle bambusrafter! Vi var blevet anbefalet at tage bussen tilbage til vores logi, når vi kom over broen, men efter et hurtigt kig på kortet, så vi at der kun var 3,7 km og dem kunne vi jo sagtens gå. Efter et par kilometer som vi til en lille kiosk, der solgte is og koldt vand, så der tog vi en pause og sandelig om ikke den yngre ekspedient havde arbejdet to år i Danmark (Gentofte), så hende måtte vi selvfølgelig have en hold snak med – lille verden.

Ve tilbage i vores hytte måtte vi have et koldt bad og i gang med vasketøjet inden vi gik op i den meget hyggelige restaurant og fik dejlig aftensmad og opdateret bloggen.